Oppgave: Fotoarkiv

26 10 2009

Som nevnt vil jeg raskt presentere de obligatoriske oppgavene jeg utførte i 1. termin. Min første oppgave gikk ut på å skape en base med bilder som skulle benyttes resten av studiet, i øvelser og prosjekter. Tre av bildene skulle leveres til veileder. Målet med oppgaven er å skape bevissthet omkring det å «se gjennom linsen», og benytte de prinsipper for å ta gode bilder i praksis (harmoni, balanse/ubalanse, form, etc). 

Fotooppgaven var utrolig morsom og ikke minst svært lærerik å jobbe med. Arbeidsprosessen startet med research hvor jeg leste litt i de obligatorisske lærerbøkene samt studerte hvordan kjente fotografer utfører sitt arbeide. Ved hjelp av kreative metoder fikk jeg frem gode ideer til bildemotiv innenfor hver kategori. Jeg laget tankekart for hver kategori med stikkord og illustrasjoner. I tillegg benyttet jeg meg av Katalogmetoden ved å titte i ulike tidskrifter og billedbøker. Jeg laget meg også en elektronisk scrapbook hvor jeg lagret foto jeg fant på nett som vekket min interesse og ga meg noen gode ideer.

Det var veldig interessant og spennende å ha fokus gjennom linsen. Jeg la bl.a vekt på å plassere hovedelement i det gyldne snitt for at bildene skulle bli mest mulig visuelt attraktive. Jeg prøvde å skape best mulig balanse i bildene og fokuserte mye på forenkling. Ved å for eksempel teste ut ulike vinkler fikk jeg fjernet unødvendige elementer i bildet som kunne virke forstyrrende. Under alle fotoopptakene har jeg hele tiden eksprementert med avstander, vinkler, lys, blenderåpning og fokusering. Dette resulterte både i en del uskarpe, over- og undereksponerte bilder som fikk meg til å forstå innstillingenes betydning bedre. Jeg benyttet mitt Canon EOS 350 D kamera til å ta bilder og brukte i hovedsak to Zoomobjektiver på henholdsvis 35-80 mm og 75-300 mm.

Sukkertopp

Det vanskeligste i oppgaven var å plukke ut bare tre bilder. Jeg har tatt så mange artige, varierte og spennende bilder så jeg ville svært gjerne vist frem flere. Etter mange vurderinger har jeg endt opp disse tre bildene:

Foto1: Sukkertopp
Dette bildet skaper både en følelse av stemning og bevegelse. Jeg har her fokusert på å plassere hovedelement i det gyldne snitt. Jeg lå på magen nærme motiv for å få ønsket bildetutsnitt. Jeg benyttet både dagslys og blits som lyskilde og testet ulike blender-åpninger. Jeg fokuserte på blomst og valgte en lav blenderverdi noe jeg synes resulterte i en spennende effekt, en form for bevegelse i bildet. Hovedårsaken til at bakgrunnen ble så uskarp var valg av blenderåpning og den korte fokuseringsavstanden. Mål med valg av motiv var å få frem spennende effekter samt velge motiv med sterke kontraster.

Foto 2:  BylandskapBylandskap
Dette bildet skaper umiddelbar en følelse av dybde og form! Blikket blir naturlig ledet langs de parallelle linjene i brosteinen frem til siluetten under broen.Jeg satt på huk (froskeperspektiv) og benyttet mitt zoomobjekt 75-300 mm. Jeg benyttet en litt større blenderåpning og fokuserte på de nærmeste brosteinene slik at bakgrunnen skulle bli litt uskarp. Kun dagslys ble benyttet som lyskilde.

Jeg synes bildemotiv passet best i sort/hvit. Detaljene i bildet kommer tydeligere frem og gjør det mer spennende. Bildet er beskjært litt i høyrekant. Dersom det i oppgaven var tillatt ville jeg muligens valgt å øke kontrasten noe

Mål med valg av motiv var å få skape en form dybde og spenning i bildes samt klare å ta et bildet som naturlig leder blikket i en retning. Budskapet med bildet var å skape en stemning og fremkalle assosiasjoner hos betrakteren.

Foto 3: Stemning
Guttens og hundens blikkretning vekker betrakterens nyskjerrighet. Hva ser de på? Som fotograf kan jeg fortelle at det foregikk søketrening. Hundens eier har forsvunnet inn i skogen og hunden venter med iver på klarsignal for å spore sin borgjemte eier. Gutten viser en blanding av spenning og forventning i sitt uttrykk. Han er spent på om eier klarer og gjemme seg godt nok og viser tydelig i sitt utrykk at dette er en aktivitet og en rolle han trives med.Stemning

Jeg har fokusert på å plassere hovedelement i det gyldne snitt for at bildet skulle bli mest mulig visuelt attraktivt. Jeg satt på huk noen meter unna og zomet inn ønsket bildeutsnitt. Jeg benyttet kun dagslys om lyskilde. Manuell innstilling var satt på en mindre blenderåpning, altså litt høyre verdi, slik at bakgrunnen ikke skulle bli alt for uskarp. Bildet kunne også gjort seg godt i farger da det var lite farger som kunne virket forstyrrende på bildet.

Mål med valg av motiv var å ta et bildet som viser både stemning og vekker nyskjerighet. Budskapet var å formidle stemning og fremkalle assosiasjoner hos betrakteren.


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar