Oppgave: Logo

28 10 2009

Da fortsetter jeg å legge ut de obligatorikse oppgavene jeg utførte i 1. termin. Har ikke lagt med alle vedleggene grunnet plass.

Målet med denne oppgaven var å lage et navn og designe en logo for mitt designbyrå. Kjennetegnet for logoen skulle være at den var enkel og lett gjenkjennelig. Logoen skulle også være tidløs og bestå av maks to-tre farger samt inneholde et symbol/figur i tillegg til firmanavn.

Siden jeg i oppgaven var min egen kunde begrunnet jeg innledningsvis hvordan jeg ville at min logo skulle oppfattes og hva jeg som oppdragsgiver la mest vekt på.

Som oppdragsgiver var jeg mest opptatt av at logoen skulle være enkel, lett gjenkjennelig og tidløs. Den skulle inneholde et symbol som gjerne illustrerte noe av virksomheten. Det var også viktig at logoen ville bli lett anvendelig, både på web og trykk.

For å bidra til å definere mitt (designers) problem startet jeg oppgaven med å stille meg selv en rekke spørsmål som jeg besvarte:

Hva er formålet med å ha en logo?
En logo er ment til inspirasjon, gjenkjennelse og beundring for en bedrift eller et produkt. En logo er ikke bare et merke men den reflekterer bedriftens kommersielle vare ved bruk av form, farger, skrifttyper osv.  Mitt formål med å ha en logo er at kunder og publikum skal kjenne den igjen og forbinde den med meg, sammen med trygghet og positive opplevelser.

Hva er budskapet?
Budskapet er at mitt designbyrå kan bidra med å levere grafisk design-løsninger med høy kvalitet. Hvem er budskapet beregnet på?
Små, store og mellomstore bedrifter som trenger bistand til utforming av grafisk design.

Hva ønsker jeg at målgruppe skal vite?
At firmaet kan formidle avsenderens budskap på en mest mulig forståelig måte med visuelle virkemidler for å sikre at produktet får riktig oppmerksomhet.

Hva skal de føle og tenke?
Positive opplevelse som trygghet, seriøsitet og kvalitet.

Hva regnes som hindre?
Mange konkurrenter som leverer tilsvarende tjenester i samme område.

Hvilke utfordringer er spesielt for designet av logoen?
Å skille seg ut blant de mange konkurrentene av tilsvarende tjenester i markedet. En entydig profil og logo er en stor konkurransefordel i kontakt med både potensielle og eksisterende kunde og viktig for hvordan min seriøsitet blir oppfattet i markedet.

Hvor skal logo i hovedsak benyttes?
Logo skal i hovedsak benyttes på web og i trykksaker (på ulike produktgrupper). 

Oppgaveløsning:
Først startet jeg oppgaven med recearch for å kartlegge hvor mange tilbydere av samme tjeneste det eksisterte i nærområde. Resultatet viste at det var svært mange, noe som understrekte at det i et konkurranseutsatt marked er viktig å skille seg ut for å stå sterkere. Jeg foretok også en del rescarch på nettet for å kartlegge hva som generelt var viktig å tenke på når man skulle utarbeide en logo:

  • En for komplisert logo vil være vanskelig å bruke og vanskelig å huske.
  • Størrelse er viktig da den skal trykkes på mange ulike produkttyper. Dersom logo er for kompleks kan den lett bli veldig liten/utydelig dersom den skal trykkes i lite format eks. på en penn.
  • Høyde/bredde må man også ta hensyn til. Er den for høy eller for bred kan dette skape problemer når den skal benyttes sammen med andre grafiske elementer.
  • Det er lurt å skille symbol og tekst slik at man har mulighet til å bruke symbol for seg ved passende anledninger.
  • Logoen skal ikke likes av alle men av målgruppen.
  • En forklarende virksomhetstekst bør ikke være en del av logoen. Den blir fort utydelig ved lite trykk. Ha heller denne teksten som et separat element som du kan bruke ved behov.
  • Fargevalg må vurderes nøye da valg av farger har stor betydning for hvordan dine kunder vil oppfatte deg. Farger påvirker enn både fysisk og psykisk. Færre farger er rimeligere å trykke og i tilegg lettere å bruke/kombinere med andre elementer/bakgrunner osv.

Navnvalg: Design defineres vanligvis om hvordan et objekt ser ut. Form, farge, materiale og layout er eksempler på ting som inngår i design-begrepet. Jeg ønsket å ha et kort, fengende og gjerne et beskrivende firmanavn. Poenget med grafisk design er å kommunisere et budskap og vi SER til daglig, overalt, grafisk design i en eller annen form. Dette ville jeg gjerne kommunisere gjennom firmanavnet.

Idefase: Jeg benyttet meg av ABC-metoden og tankekartmetoden i idefasen. Ved hjelp av tankekartmetoden tok jeg utgangspunkt i kjernen ”design”. Jeg skrev ned alle tanker, ideer jeg forbandt med ordet (grafisk) design (vedlegg 1).

Vedlegg 1 Tankekart Design

Deretter tok jeg bruk i ABC-metoden hvor jeg på hver bokstav i alfabetet prøvde å finne gode og fengende firmanavn ut i fra det tankekart jeg hadde laget. Ordet ”å se” ble jeg svært opptatt av å benytte i en eller annen form. Det ”å se” er et viktig budskap innen for design. Ut i fra denne tanken plukket jeg ut de mest relevante jeg hadde endt opp med på papiret. Eks. All over, What you see, You see, See IT, Nice looking, Attention. I neste runde testet jeg disse på venner, familie og kollegaer. Avgjørelsen ble ganske enkel å ta etter disse samtalene. Firmanavnet måtte bli ”You See”. Førsteinntrykket mitt landet også på dette navnet og det sies at man bør stole på instinktet.

Når navnvalg var tatt tok jeg fatt på jobben med selve utformingen. Jeg ønsket at logoen skulle inneholde et symbol som kunne være beskrivende i selg selv og til tider være egnelig å benytte alene. Samtidig var jeg opptatt av at logo skulle være enkel slik at den kunne oppfattes raskt og presis av mottaker. Den måtte også være tidløs og lett anvendelig.

Ved hjelp av internett beskuet jeg et antall logoer fra selskap som leverte tilsvarende tjenester. Jeg vurderte hvilke som var gode, dårlige, skilte seg ut, hvilke farger som var benyttet osv. Jeg ble faktisk ikke veldig imponert! Jeg hadde regnet med at det var flere i den kreativ bransjen som hadde ekstra gode logoer (vedlegg 2). Men noen gode logoer var det derimot og det var disse jeg måtte prøve å heve meg over i mitt design.

Vedlegg 2 Konkurrentenes logoer

Ved hjelp av idéskisser fikk jeg testet ut forskjellige ideer (vedlegg 3). Jeg konkluderte med at et øye ville være et godt og beskrivende element for å fremheve budskapet. Jeg ville derimot prøve å lage et symbolsk utsnitt da et øye i sin helhet ikke ville være fengende nok.

Selve utformingen av symbolet produserte jeg i lllustrator. Jeg laget flere ulike varianter som jeg deretter satt sammen med ulike farger og font.

Jeg vil gjerne ha med fargen oransje i logoen da denne i fargeteorien signaliserer utholdenhet glede, energi og aktivitet. Dette synes jeg var adjektiver som passet godt til et kreativt miljø. Jeg testet likevel også rødt, lilla og grønt både mot svart og grått i ulike kombinasjoner.

Deretter produserte jeg et oppslag med 20 logoer i illustrator som jeg delte ut til 15 personer i begge skjønn (vedlegg 4). De fleste av disse var i yrkesaktiv alder som målgruppen men inkl. også noen yngre/eldre for å se om dette kunne gi meg noen føringer. Alle fikk sette ring rundt fem de likte og fem de ikke likte. Ba dem ta utgangspunkt i mål, målgruppe som ble definert i forkant av oppgaven.Vedlegg 4 Logoforslag første brukertest

Med utg. pkt, i resultat av denne brukertesten fjernet jeg en rekke logoer og beholdt de seks logoene som hadde fått høyest poeng og foretok noen mindre justeringer på ett par av disse. Deretter satte jeg en og hver av dem på et eget ark både i positiv og negativ format samt presenterte dem på et visittkort, et brevark og en brosjyreforside. I det logoene ble plassert på visittkort kunne jeg utelukke to av disse da jeg observerte de ble for komplekse på mindre trykkflater i liten størrelse.

Testpersonene fikk beskjed om å plukke ut den de likte best av de fire som gjensto (vedlegg 5). Henvendte meg denne gang til ti andre personer i målgruppen. Hele åtte av ti personer meldte tilbake at de likte den samme logoen. Valget var derfor tatt.

Her er min nye logo:You see logo positiv farger CMYK

Logoen er presentert i vedlegg på ulike produkter og den fungerer svært bra! Jeg er meget fornøyd med resultatet.

Vedlegg 7 Presentasjon av logo

Siste del av oppgaven var å finpusse, ferdiggjøre originalene i RGB, CMYK og gråtoner samt gjøre disse om til outlines.


Handlinger

Information

Ett svar

1 05 2010

Legg igjen en kommentar