Oppgave: Fotomanipulasjon

5 11 2009

Da er jeg kommet til  fotomanipulasjonsoppgaven. Har ennå ikke blitt helt klok på hvordan jeg skal bygge opp denne bloggen mest fornuftig. Burde vel egentlig lagt utførte oppgaver opp på en egen side. Jeg får omstrukturere innholdet senere når jeg har hatt tid til å lære meg bloggverktøyet ordentlig samt sett litt nærmere på hvilke løsninger medstudenter har valgt.

Når jeg leste oppgaven viste jeg umiddelbart hvilken sang jeg ville illustrere. «Tears in Heaven» en nydelig ballade sunget av Eric Clapton om smerten ved å miste sitt barn.Claptons fire år gamle sønn ”Conor” døde den 20. mars 1991 da han falt ut et vindu i en leilighet som lå 53 etasje i en skyskraper i New York. Conor befant seg i leiligheten sammen med sin mamma Lori Del Santo, en barnepike og en hushjelp. Hushjelpen hadde akkurat vasket vinduene og lot de midlertidig stå oppe for en kort luft. Conor løp rundt og lekte gjemsel med sin dagmamma. Plutselig kom han løpende i høy fart gjennom rommet og rett ut av vinduet. En ufattelig tragedie!

Conors far ”Eric Clapton” bodde på et hotell i nærheten og holdt på å gjøre seg klar for å møte Conor og moren når han fikk den grusomme telefonen.
De hadde planlagt et besøk i dyreparken sammen denne dagen. Sønnens død gikk hardt ut over Clapton. I lang tid orket han ikke opptre. Han jobbet med å komme over tapet. Når han omsider entret scenen igjen hadde musikken hans endret seg, den var mer mykere, kraftfull og mer reflektert. Alt hva Clapton følte kom ut i musikken han skrev.

Jeg har forsøkt å legge vekt å lage en kunstnerisk interessant komposisjon for få frem en stemning i bildet som vekker både følelser og nyskjerrighet.
Jeg laget en fotomontasje/collage ved å sette sammen flere fotografier til en ny komposisjon. Resultatet håper jeg vil pirre beskuerens nyskjerrighet
og få dem til å ville høre sangen dersom den ikke var kjent fra før.

Fremgangsmåte:
For å bidra til å definere mitt problem startet jeg oppgaven med å stille meg selv en rekke spørsmål som jeg besvarte: Hva er målet med oppgaven? Formålet med oppgaven er å benytte teknikker innen digital bildebehandling for få frem et bildet som vekker følelser og assosiasjoner. Hva er budskapet i bildet? Prøve å skap det riktige utrykket i bildet som gir sangen en ny dimensjon. Hva skal betrakteren tenke og føle når de ser bildet? Det er vanskelig å være er i stand til å gi mening til det meningsløse. Et barns død regnes som det verste som kan skje et menneske. Barns dødsfall er ofte dramatiske og alltid uventede, uansett forutgående sykdomsperiode. Selv om sorgen endrer seg varer den for de fleste livet ut. Jeg håper bildet kan bidra til at noen ser livet i et annet perspektiv. Sette større pris på små ting i hverdagen og vise større takknemlighet for livet. Samtidig vil bildet naturlig nok få en til å reflektere over døden. Hva skjer egentlig? Vil vi treffe våre kjære igjen? Kan de se/høre/føle oss? Lever den åndelige delen av oss videre?

Hva regnes som hindre?
Mestre photoshop sine ulike verktøy og muligheter slik at jeg får frem det uttrykk jeg ønsker samt fotografere de motiver jeg synes er viktig å benytte for å få frem det budskapet jeg ønsket. Etter at mål var definert foretok jeg en del recearch på nettet for å kartlegge litt mer i detalj rundt hendelsen som resulterte i sangen ”Tears in Heaven. Som mor var det gripende å lese i detalj om hendelsesforløpet og den tunge tiden foreldrene hadde etter å ha mistet sitt barn. Spesielt var artikkelen i Times i 2007, hvor rockestjerne selv for første gang fortalte om hendelsesforløpet, svært gripende.

Ved hjelp av kreative metoder jobbet jeg videre med gode ideer til bildemotiv. Jeg laget tankekart med stikkord og illustrasjoner hvor kjernen var låtens tittel.

Tankekart Tears in Heaven

Gjennom denne kreative prosessen endte jeg opp med en fotoplan hvor jeg beskrev de motivene jeg gjerne ville ha med i komposisjonen. Utfordringen var at det kun var lov å benytte egne bilder. Et par av motivene måtte jeg utelukke men jeg hadde nok av temaer for øvrig som kunne bidra til å fremheve det budskap jeg søkte. Jeg ville derimot svært gjerne ha med et bakgrunnsbilde av en typisk amerikansk storby med skyskrapere. Jeg tok ett par bilder av Oslo Plaza men fikk ikke frem det rette inntrykket ved bruk av disse. Jeg fant derfor et passende bilde på Stock.XCHNG og fotograferte dette bildet på skjermen. I og med at dette kun skulle benyttes som en illustrativ bakgrunn var ikke skarpheten i bildet avgjørende.

Under selve produksjonen i Photoshop måtte jeg lese til meg en del løsninger underveis. I tillegg til Its learning fagstoff brukte jeg kursmateriale fra kurs jeg har gått tidligere samt lånte Lær Adobe Photoshop på biblioteket. Et par opplæringscder kjøpt hos Moderskeppet ble også repetert. Fant også en del nyttige tips på nett.

Oppgaven av artig å jobbe med men også litt frustrerende da Photoshop er et veldig avansert program. Det er lett å gå seg bort i paletter, verktøy og menyer. Det tar litt tid å forstå hvordan programmet ”tenker” for å hvordan enn kan utnytte programmet skikkelig. Det ble mange timer foran skjermen noe som resulterte i at jeg ble godt kjent med verktøy og muligheter. Jeg fikk testet og tatt i bruk mange teknikker og trening i å jobbe med lag, markeringsverktøyene, masker, baner, filter, bildejusteringer, beskjæring, motion blur, forløpninger m.m. Jeg var også innom Illustrator og laget tårer jeg trengte til bildekomposisjonen.

Når jeg nærmet meg et endelig resultat jeg selv var fornøyd med sendte jeg bildet til en del bekjente. Tilbakemeldingene var varierte men felles for de alle var at de likte bildet og at det vekket både følelser og assosiasjoner. I ettertid ser jeg at tårene kunne vært jobbet mere med. De blir litt statiske og uekte. Englen i ble muligens også litt for dominerende i bilde.

Fotomanipulasjon Tears in heaven


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar