Oppgave: Visuell Identitet

5 11 2009

Nå er jeg virkelig i siget. Håper inderlig at mine oppgaver og løsninger kan være til inspirasjon og hjelp for dere andre studenter. Jeg ser frem til å jobbe med bloggen underveis i oppgaveløsning. Det gjenstår først å legge ut noen flere oppgaver. Deretter hiver jeg meg på uløste oppgaver.

Men nå først til den gjennomførte obligatorisk oppgaven Visuell Identitet.  Har ikke lagt inn alle vedlegg her heller men sender gjerne pdf dersom noen har lyst å se noe av det som ikke fremgår.

Jeg valgte oppgavealternativet ”Holmen Panorama” hvor man skulle lage en logo, en miniprofil samt en fire sider brosjyre for å markedsføre et nytt leilighetskompleks på Vestlandet.

Leilighetskomplekset var moderne utformet og tomten hadde flott havutsikt og lå nær stedets sentrum. Målgruppen for prosjektet var godt voksne og eldre mennesker og stedet skulle være et sted man ønsket å nyte rolige dager i naturskjønne og sentrumsnære omgivelser. Målet med oppgaven var å designe en visuell identitet som megleren kunne benytte for å markedsføre prosjektet slik at målgruppen viser interesse. Med andre ord produsere en identitet/budskap som målgruppen ikke glemmer.

Idegrunnlag:
Kreativ tenkning handler i stor grad å ha forståelse for problemet man skal finne løsning på. Å skape en ”liksom bruker” er ikke det samme som å møte en faktisk bruker. Det handler jo om å leve seg inn i deres situasjon. Jeg snakket derfor med min far på 70 år, min svigermor på 62 samt sendte noen spørsmål til eldre beskjente/kollegaer for å få et bedre innblikk i deres verdier. Fikk svar fra totalt fem personer som ga meg en mengde nyttige innspill og ideer.
For å få klarere føringer for å utvikle en den visuell identitet til Holmen Panorama tok jeg utgangspunkt i oppgave og samtaler og spesifiserte og identifiserte problem/mål.

Hvem er budskapet beregnet på?
Godt voksne og eldre.

Hva ønsker jeg at målgruppe skal vite?
Målgruppen skal informeres om at Holmen Panorama bygger et nytt moderne leilighetskompleks som er beregnet på godt voksne og som har en flott og sentral beliggenhet med sjøutsikt.

Hvordan skal det etterlatte inntrykk være?
Jeg vil at målgruppen skal sitte igjen med positive følelse som trygghet, seriøsitet og kvalitet.

Hvilke kommunikasjonsflater vil bli benyttet?
Logo og øvrig grafisk profil skal benyttes på skilt, i trykksaker og på websider. Språk og logikk må tilpasses målgruppens kunnskaps- og forståelsesnivå.

Hvilken interesse/behov er det for produktet?
Leilighetskomplekset skal bygges like ved havkanten i Tananger, ett tettsted i Sola kommune. Det bor 21 743 innbyggere i kommunen. Kommunen har hatt en jevn befolkningsvekst og det er færre som flytter ut av kommunen nå en tidligere år. Det har resultert i større etterspørsel fra eldre da barn overtar barndomshjem. Interessen for boliger sentralt beliggende, i rolige strøk og nær sjøen har hatt størst etterspørsel. Bare i Tananger har folketallet nesten doblet seg i perioden fra 1990. Utbyggingstakten har siste år vært fallende. Det vil si at mange beboere i aldersgruppen 50+ er låst til sine eneboliger da de ikke ha mulighet for å kjøpe seg leilighet. Etterspørselen/interessen for målgruppen er altså stor!

Hva er det som kan trigge interessen?
Vi må sende signaler som den interesserte oppfatter. Man må finne ut hvilke tilbud og kvalifikasjoner er de opptatt av. Iflg. min lille brukerundersøkelsen var målgruppen opptatt av: beliggenhet/utsikt, grøntområder, nærhet til natur, bygningsstandard inkl. energibehov, gode kommunikasjonsmuligheter, planløsning inkl. heis, garasje (skapplass) og pris. Målgruppens fritidsinteresser var i hovedsak teater/kino, golf, turer i skog og mark, handle og restaurant- og kafebeøk.

Hva regnes som hindre/støyfaktorer? Utfordringer?
Det er per dags dato ingen konkurrenter som tilbyr tilsvarende konsept i samme område for samme målgruppe. Det er likevel en utfordring å lage et visuell identitet som inspirerer og som når frem til målgruppen. Kommunen har også varslet at det er store forsinkelser i et viktig veiutbyggingsprosjekt som berører eiendommen. Den nye riksveien skulle etter planen stå ferdig denne høsten men er ferdig først våren 2009.
 
Med definisjonene og bakgrunnsmateriale fra undersøkelsen hadde jeg klare føringer for å utviklingen av Holmen Panorama visuelle identitet. Videre arbeid med å fylle verktøykasse med navn, logo, farger, former, typografi og layout sto får tur.

Logoen er ofte det første man tenker på når det er snakk om visuell identitet. Logoen formidler navnet på produktet og logoen er det element som benyttes mest hyppig. Som en personlig signatur skal den formidle personlighetstrekk. Det var derfor viktig for meg å ha klart for meg hva jeg ønsket at logoen skulle kommunisere.

Ved hjelp av internett beskuet jeg et antall logoer fra tilsvarende bygge-prosjekt. Jeg samlet alle i et oppslag og vurderte hvilke jeg synes var gode, dårlige, skilte seg ut, hvilke farger som var benyttet osv. Siden prosjektet ikke var utsatt av stor konkurranse vil jeg ikke legge så stor vekt på å skille seg ut fra disse. Jeg brukte heller logoene som idegrunnlag.Vedlegg 1 Logoer fra tilsvarende byggeprosjekt

Med utgangspunkt, definerte problem/mål og øvrig underlag fortsatte jeg med å lage et tankekart som jeg hentet ut viktige kjerneverdier for Holmen Panorama som logo/profil skulle underbygge:
• Kvalitet og seriøsitet
• Folkelig og nær
• Åpen og vennlig
• Troverdig og trygg

Deretter satt jeg opp en liste over andre forhold jeg synes var viktig å ta i betraktning ved utvikling. Logoen skulle være:
• brukervennelig
• enkel og lett gjenkjennelig
• bestå av maks to farger
• lesbar på ulike medier

I samtaler med målgruppen innledningsvis spurte jeg spørsmålet hvilke assosiasjoner får du når de hørte ordet sjø.  Flere svarte: måker, bølger og bølgesus, sjølukt, ro/sjelefred, fritid og bading.

Videre var det for målgruppen viktig at eiendsommegler/prosjekt gir signaler som trygghet, seriøsitet, troverdighet og kvalitet.

Jeg spurte jeg også hvilken ynglingsfarge de hadde. Fem av seks svarte blå. En svarte rød og en svarte grønn. Iflg. undersøkelser er det hele 38 % som har blått som ynglingsfarge etterfulgt av 20 % rød (kilde: GEO Extra Nr 2 1996 Gründer+Jahr, Hamburg) Det var kanskje ikke så overraskede at også fargen blå fikk en høy skår også i min mini-undersøkelse.

Konklusjon: Jeg ville ha med fargen blått. I fargeteorien signaliserer også denne håp, tro, fred, harmoni. Dette er adjektiver som passet godt til et rolig sted med flott natur ved sjøen. Jeg ønsket også ha med et symbol i logo dersom symbolet klarte å vekke assosiasjoner til havet. Et kvalitetsstempel for å fremheve budskapet. Oransje er komplementær-fargen til blått og signaliserer livsgelde, aktivitet og vennskap. Ved å benytte harmoniske fargekombinasjoner fra den tolvdelte fargesirkel vil disse forsterke hverandre.

Vedlegg 2 Ideskisser logo Holme PanoramaMed dette som utgangspunkt laget jeg idéskisser  hvor jeg fikk jeg testet ut ulike ideer som hadde dukket opp i idefasen. Selve utformingen av logo produserte jeg i lllustrator.

Brukertest logo:
Jeg produserte 10 logoer som jeg viste frem til 10 personer. Alle de forespurte var over 45 år. Jeg ba dem sette ring rundt tre de likte og tre de ikke likte. Ba dem ta utgangspunkt i mål som ble definert i forkant av oppgaven.

Fire av logoene utpekte seg etter evaluering (vedlegg 3). Den ene som skåret mest inneholdt både svaberg, måke og bølger. Den ble etter mine vurderinger litt for kompakt for å trykke på mindre trykkflater. Finjusterte likevel den sammen med de tre øvrige logoene og inkluderte denne i brukertest 2.

Vedlegg 4 Evaluering logo etter brukertest  2I denne runden sendte jeg de fire loger med farger til en ny testgruppe på 8 personer. Logoene ble presentert på en side i både farger, svart/hvit og negativ. Her ba jeg testerne om melde tilbake hvem de likte best og hvem de likte dårligst.

Etter evaluering av denne test så jeg behovet for ytterligere en testrunde da to av logoene kom ut med likt skår. I den siste testen ble de to logoene presentert på eget ark som også viste eksempel på logo plassert på visittkort og brosjyreforside . Av de seks personer som ble spurt i denne runden valgte fem samme logo.

Logo var på plass og jobben med innhold i miniprofil var neste steg i prosessen. Presentert her:

Vedlegg 9 Presentasjon av logo

En god og entydig profil er en stor konkurransefordel i kontakt med potensielle kunder og viktig for hvordan prosjektets seriøsitet blir oppfattet i markedet.

Miniprofil skulle inneholde retningslinjene for utforming og innhold til materiell som skulle produseres for prosjektet. Da det i oppgaven ikke var ment å lage en komplett profilmanual med alle elementer plukket jeg ut de områder jeg mente var mest relevant for prosjektet:

• Logo
• Fargepalett
• Typografi
• Bilder
• Grafisk element
• Slagord

Fargepalett:
Ut i fra fargeteorien satte jeg sammen et forslag på farger som iflg. fargesirkel harmoniserte med hverandre. Jeg ville gjerne ha sterke og friske farger som appellerer til målgruppen. I tillegg til logoens blå- og oransje farge la jeg til tre komplentærfarger (+ svart) som kunne benyttes som støttefarger i trykksaker og lignende. Farger ble spesifisert med koder i både PMS, RGB og CMYK i miniprofil.
 
Typografi:
Valg av typografi er viktig for å gi prosjektet et enhetlig og profesjonelt ansikt utad. Bruken av fonter skal være lik uansett hva som produseres. Målet med valg av skrifttype var at teksten skulle bli så leselig som mulig. Jeg ønsket å benytte meg av kun en til to skrifttyper totalt da for mange ofte gjør grafisk materiale rotete og vanskelig å lese. Målgruppens syn og leserferdighet lå til grunn og var avgjørende for valget. Jeg valgte Arila (sans serif ) som hovedfont og Times New Roman (seriff) som tilleggsfont.

Bilder:
Det var ønskelig med en gjennomgående helhet i bruk av bilder. Bilder er blikkfang og representerer et visuelt fokus. En god bruk av bilder kan være å tilstrebe informasjonsverdi. Alle bildene som skulle benyttes i markeds-føring av prosjektet skulle ha relevans til innholdet og understreke budskapet som fører til mål om ønsket etterlatt inntrykk (kvalitet, folkelig og nær, åpen og vennlig, troverdig). Et utvalg bilder skulle også ta for seg temaer målgruppen etter brukertest var opptatt av. Eks. beliggenhet (natur, grøntområder, utsikt) bygningsstandard, planløsning osv.

Jeg ønsket å utarbeide billedarkiv for sikre at alle bilder som ble benyttet rettet seg mot målgruppens oppmerksomhet. PÅ denne måte sikrer prosjketet at også alle bilder som blir brukt har god kvalitet og bruksrett. Lastet ned blant annet bilder på Stock.XCHNG (http://www.sxc.hu)

Grafisk element:
Jeg valgte å bruke bølgene i logoen samt en måke som et grafisk tilleggselement i profilen. De grafiske elementene var ment benyttet begrenset. De skulle trykkes i svake raster, og ikke være for fremtredende. Lesbarheten må ikke nedsettes ved bruk av elementene. Elementene kunne benyttes i alle profilfarger men ikke i direkte tilknytning til logo. Bølge-elementet skulle ligge utfallende i trykksaker men vinkel var valgfri.

Svart maake

 

Jeg brukte idemateriale til å sette opp en et tankekart med en rekke forslag på slagord/budskap og plukket ut de mest relevante/fengende med hjelp fra familie.

Slagord:

 Vedlegg 6 Tankekart slagord
Miniprofil:
Jeg laget en minipofil i indesign hvor jeg presenterete logo, typografi, bilder, farger m.m. enkeltvis slik at en enklere kunne følge Panoramas grafiske profil. Til slutt ferdigstile jeg den i en høytoppløsende pdf-format.

Brosjyre
Det er viktig at alle publikasjoner har visuelle fellestrekk som binder dem sammen og synliggjør dem som en del av helheten. Panorama betyr vidstrakt, utsikt over landskap. Jeg ville derfor å legge vekt på at publikasjoner, annonser, skilt, dersom det lot seg gjøre, skulle ha liggende format med bredere bredde en høyde for å illustrere det vidstrakte.

Jeg produserte en enkel 8 siders brosjyre i indesign hvor jeg fulgte retningslinjer i miniprofil. (kan sendes som pdf). Brosjyren inneholdt store bilder og korte tekster som ikke var preget av teknisk informasjon. Brosjyren var kun ment å fungere som en ”teaser” for å skape interesse blant målgruppen. Jeg la vekt på at bildene både skulle være relevante samt at de skulle skape assosiasjoner og følelser blant målgruppen. Naturbilder ble lastet ned fra nett i området hvor leilighetene skulle bygges. Gjennom søk på nettet hos tilsvarende prosjekt hentet jeg ideer til innhold og utseende.

Brosjyren ble ferdigstilt og lagret i høytoppløsende pdf-format. I og med at bildene var utfallende la jeg inn 3 mm bleed. (pdf kan sendes)

Dette har vært en krevende men meget lærerik oppgave. Oppgaven berører mange ulike temaer innenfor grafisk design. Det gjør en mer bevist på valg og fører til at man underveis må gå tilbake å repetere relevant lærestoff.

Både miniprofil og brosjyre kan sendes som pdf dersom deBrosjyre_teaser_Page_3t er av interesse. Her en liten smakebit fra brosjyre i oppslag:

Brosjyre_teaser_Page_2

Brosjyre_teaser_Page_4


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar