Oppgave: Fotografi og 3 dimensjonal form

25 11 2009

Da er jeg over på oppgaven Fotografi og 3 dimensjonal form.

Målet  med denne oppaven var å bedre mine ferdigheter:

  • i oppsett av stilleben og bruk av lyskilder
  • bruk av speilreflekskamera og spesielt forholdet mellom blenderåpning og lukkertid
  • bruk av verktøyene color balance, black and white, brightness and contrast i photoshop

Fremgangsmåte:
Stilleben handler om å ta bilder av helt dagligdagse gjenstander. Et stilleben kan være en hvilken som helst gjenstand eller gruppe gjenstander som er sammenstilt på en slik måte at det utgjør en tiltalende komposisjon. Innhold kan både være tilfeldig eller planlagt.

Denne oppgaven gikk ut på selv å arrangere et stilleben i hjemmestudio med bruk av kun kunstig belysning. Fordelen ved å arrangere et stilleben er at man hele tiden kan justere oppsettet og ta nye bilder dersom man ikke oppnår ønsket effekt. Ettersom det dreier seg om livløse gjenstander kan man bruke den tid man trenger både til komposisjon og lyssetting.

Valg av tema til stilleben/motiv:
Jeg startet oppgaven med å vurdere valg av motiv. Når man bygger opp et stilleben bør det være en innbyrdes sammenheng mellom de ulike objektene. Jeg valgte tema pyntegjenstander og samlet sammen ulike elementer det var naturlig å finne i en bokhylle eller en vinduskarm i et moderne hjem.

Kamera/stativ:
Jeg benyttet mitt speilreflekskamera Canon EOS 350d med et 75-300 mm zoom objekt. Kamerat ble plassert på mitt nyinnkjøpte Velbon Sherpa 600R fotostativ slik at jeg kunne beholde bildeutsnittet konstant når jeg foretok justeringer. Stativet var et solid og rimelig stativ som ble testvinner da Digital Foto testet stativer i fjor. Det var enkelt både å montere og justere.

Bakgrunn:
Selve bakgrunnen ved stilleben fotografering er viktig da denne er en svært synlig del av komposisjonen. Jeg var opptatt av å velge en harmonerende bakgrunn. Jeg valgte en hvitlakkert sponplate. Valget av hvit plate ble tatt for at bakgrunnen ikke skulle ta for mye oppmerksomhet og for at et begrenset fargeomfang binder motivdelene bedre sammen. Jeg valgte også å benytte en tilsvarende plate som underlag.

Komposisjon:
Jeg hadde totalt 8 produkter å velge mellom. Målet var ikke å ha så mange gjenstander som mulig i motivet men å ha flere gjenstander å velge mellom når jeg skulle bygge opp motivet. Forenkling betyr nesten alltid et bedre bilde så jeg var opptatt av å plukke ut et passe antall elementer for å bevare enkeltheten. Jeg ville legge størst vekt på å velge ut og plassere gjenstander ut i fra form slik at de dannet en helhet i passende belysning. Jeg startet med den viktigste gjenstanden, potten med kaktusplanten, før jeg fortsatte med neste gjenstand (miniatyrstatuen). Gjennom søkeren studerte jeg komposisjonen etter hvert som jeg bygget den opp. Små endringer førte til store forskjeller. Jeg brukte mye tid på å legge til, ta ut og flytte objektene for å finne en god balanse.

Jeg endte opp med en sammenstilling av fire objekter med en harmonisk balanse. Jeg synes de enkelte gjenstandene fremhevet hverandre uten at de konkurrerte om oppmerksomheten.


Lys:

Lyssetting av et motiv er et viktig element. Belysningen i oppgaven skulle bestå av kun kunstig belysning og bruk av 3 lyskilder (tre punkt belysning). Jeg endte opp med å benytte tre stålamper. To av disse hadde både regulerbar dimmer og justerbar høyde. Jeg valgte å bruke den med sterkest lys som Key Ligt. Key Light er hovedlyskilden som lyser opp det meste av motivet og danner hovedskyggen i motivet. Key Ligt ble plassert litt foran til høyre for kamera med en vinkel på ca 45 grader til kamerat. Den andre justerbare stålampen ble valgt som Fill Light og ble plassert på motsatt side i samme vinkel til kamera som High Light. På denne lyskilden valgte jeg en lavere lysstyrke og lavere høyde enn Keylight. På denne måten var Fill Light med på å lyse opp motivet samtidig som det bidro til å myke opp skyggene som Key Light dannet. Den siste lampen ble benyttet som Back Light for å løfte objektet ut fra
bakgrunnen og definere formen på objektet sterkere.

Før jeg startet fotografering eksperimenterte jeg med å flytte og justere lyskildene for å se de ulike effektene dette ga. Fotograferingen ble foretatt på ettermiddagen. Det var dermed ingen behov for å foreta skjerming av dagslys.


Oppgave A:

 
Oppgave A gikk ut på å fotografere stilleben motivet med stor/liten blenderåpning og lang/kort lukkertid. Poenget var å se hvordan de ulike innstillingene påvirket bilde. Jeg valgte først program Av på speilreflekskameraet for manuelt kunne styre åpningen. Lukkertiden stilles automatisk etter åpning i denne innstilling. Deretter fotograferte jeg motivet med ulike blenderåpning fra 4 og opp til 30. Jeg erfarte at valg av blenderåpning påvirket dybdeskarpheten. Når jeg valgte en stor blenderåpning (lav verdi, eks. f4) ble motivet i fokus mens bakgrunnen ble uskarp. Når jeg valgte en mindre åpning (eks. f22) ble både hovedmotiv og bakgrunn skarp. Altså: jo større åpning (mindre blendertall) desto mindre dybdeskarphet.

Videre skulle man i oppgave A fotografere motivet med kort og med lang lukkertid. Lukkertiden er tiden kameraet bruker til å slippe inn lys på filmen. På
kameraet oppgis lukkerhastigheten som en serie med faste innstillinger angitt i brøkdeler av et sekund. En vanlig serie er fra 1 til 2000, dvs. fra 1 s til 1/2000 s. Hvert steg i serien dobler verdien av foregående steg, og utgjør altså halve tiden og halve lysmengden av det foregående. Jeg valgte program Tv på speilreflekskameraet for manuelt å styre lukkertiden. Blenderåpningen stilles automatisk etter lukkertid i denne innstilling. Deretter fotograferte jeg motivet med ulike lukkertider fra 1/4 s og opp til 1/100 s. Det var først enkelt å registrere forskjeller i bildene når jeg kom opp i raskere lukkertid (fra 1/60 og oppover). Da ble bildene mørkere! Hvert steg i serien dobler verdien av foregående steg, og utgjør altså halve tida og halve lysmengden av det foregående. Jeg merket best dette når  jeg endret lukkertid fra 1/40 til 1/60 og deretter til 1/100. Bildene ble da fort veldig mørke.

Oppgave B:
I oppgave B skulle vi velge ut et bilde og bildebehandle dette med tre forskjellige verktøy i Photoshop for å gi bildet forskjellige uttrykk. Verktøyene I Photoshop som skulle benyttes var: Black & White, Color & Balance samt Brightness & Contrast.

Black & White:
Målet her var å få den 3 dimensjonale formen til å tre klarere frem ved å justere grå tone valørene. Jeg valgte å opprette et nytt justeringslag for at jeg enklere kunne foreta ytterligere justering senere. Jeg forsøkte meg frem og endte opp med veldig små justeringer i samtlige valører med unntak av gul hvor en mer betydeligere økning ga den effekten jeg ønsket.

Color & Balance:
Målet her var å jobbe med fargetonene og balansen av fargene i bildet for å skape dybde og frembringe former i et bilde. Ved å forta justeringer av fargevalørene i både Shadow, Midtones og Higlights oppnådde jeg en balanse i fargene som var med på å frembringe ønsket effekt.

Brihtness and Contrast:
Målet her var å jobbe med kontrastene i bildet for å få frem bedre dybde og form i bildet. For å oppnå ønsket effekt valgte jeg å øke kontrasten betydelig samtidig som jeg foretok en mindre justering av Brightness. Skyggen ble sterkere og formen på objektene kom som ønsket tydeligere frem.

Evaluering:
Denne oppgaven var ganske krevende men veldig lærerik. Krevende kanskje mest fordi man møtte på flere helt nye utfordringer. Jeg sitter igjen med mye god kunnskap både om det historiske aspekt med bruk av stilleben, ferdigheter i oppsett av stilleben, bedre forståelse av hvordan blenderåpning og lukkertid påvirker dybdeskarpheten. Mer trening i hvordan man kan forbedrer eller gir bilder annen effekt ved å benytte seg av ulike verktøy i photoshop var også svært nyttig. Jeg synes det med lys og skygger var ganske vanskelig fra før. Det var derfor svært interessant og lærerikt å terpe litt ekstra på lyssetting og erfare hvordan motivet og dens skygger faktisk blir påvirket. Jeg erfarte store forskjeller ved å flytte, justere avstand og styrke på de ulike
lyskildene.

I fremtiden kunne jeg ønske meg en ordentlig studieblits/lampe som jeg kan bruke som Key Light. Jeg tror at et sterkere og mer egnet lys (hvitere)vil kunne bidra til å få frem bedre resultater. Jeg skriver opp fotolampe på ønskelisten.

Vedlegg: Oppgave del A og oppgave del B:


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar