Oppgave: Magasin layout

5 11 2009

Da kjører vi videre. Her kommer min innlevering av den  obligatorisk oppgaven ”Magasin Layout”.

Oppgaven gikk ut på designe/lage layout for magasinet ”Folksomt” som skulle handle om Ola og Kari Nordmann. Jeg laget de fem første sidene i magasinet:
Forside , annonse (side 2), innholdsside (side 3) og portrettintervju (side 4 og 5).

Arbeidsprosess/logg fra idé til ferdig produkt:

Ideutviklingsprosessen:
En viktig del av ideutvikling handler om å få klarhet i hva som er det reelle behov/ønske. Dersom man klarhet i dette er man alt et godt stykke på vei i ideutviklingsprosessen. Jeg hentet ut litt ekstra inspirasjon av Erik Lerdahls håndbok i ideutvikling under denne oppgqaven.

Jeg startet derfor med å stille meg en rekke spørsmål som jeg besvarte:

Hva er målet med oppgaven?
Å lage et design og layout for magasinet ”Folksomt”.

Hva var hovedbudskapet?
Å formidle hverdagslige historier om nordmenn som vekker følelser og skaper engasjement.

Hvem var hovedmålgruppe? Kvinner og menn i alderen 50+

Hva vil jeg oppnå?
Jeg ønsker at leserne skal synes at magasinets innhold er interessant slik at de gjerne også vil lese neste nummer. Jeg ville også at leseren skulle få noe hyggelig å holde i hånden, noe som vekket leselyst. Gjerne et magasin som blir liggende fremme og lest flere ganger.

Hvilke utfordringer har jeg:
Å lage et magasin som inspirerer til å bli lest og som når frem til målgruppen.

Når behov var definert tok jeg fatt i arbeidet med innhenting av relevant informasjon samt inspirasjonskilder. Jeg repeterte i lærerbøkene og leste på nett om hva som var viktig å tenke på når man planlegger produksjon av en trykksak.  Jeg tittet gjennom mange ulike magasiner for tips og ideer. Noen virket litt tilfeldig sammensatt. De hadde ingen fast struktur og virket rotete. Men mange var ryddige og oversiktlige. Det kom tydelig fram i disse at layout var nøye gjennomtenkt.

Tegnet deretter et tankekart med utgangspunkt i kjernen ”nordmenn”. Jeg skrev ned alle tanker, ideer jeg forbandt med ordet og hadde hovedfokus på eldre da dette var målgruppen. Jeg endte opp med at innholdet i magasinet denne gang skulle ta for seg våre pensjonister som velger å reise sørover på sine eldre dager.

Iflg. avisartikler på nett har hele 30.000 pensjonister valgt og overvintre på sørlige breddergrader og det er mange. Mange går sikkert også rundt med en drøm å gjøre det samme. Derfor tenkte jeg at det kunne et passende tema og ta opp i magasinets utgave. Søkte videre på nettet om pensjonister i syden som kunne gi meg noen ledetråder for innholdet.

Grafisk design – layout
Med en del ideer og kunnskap om viktige retningslinjer startet jeg planlegging av selve layouten. Jeg startet med å tegne noen idéskisser for å feste ned en del av de tanker og ideer som hadde dukket opp i den kreative fasen. Dette var bare grovskisser som jeg tegnet som thumbnails på et A4 ark.

Deretter gikk jeg over på mer spesifikke layoutskisser med utgangpunkt i ideskissene (vedlegg 1). Deretter laget jeg utkast i Indesign i ønsket format, marger, spalter etter den spesifiserte layoutskissen.

Thumbnailskisser FolksomtJeg var opptatt av å finne et design som appellerte til målgruppen ved å bruke riktige farger, fontstørrelse og bilder. I og med at hvert magasin skulle være temabasert ville jeg bruke mye bilder på trykksaken som appellerte til tema. Denne gang sydeninspirerte bilder da utgaven skulle handle om norske pensjonister på sørlige breddegrader.

Valgt typografi:

Format: Jeg valgte A4 stående format med 3 mm bleed.

Marger: Høyre- og venstremarg ble satt til 12 mm. Toppmarg ble satt til 25 mm og bunnmarg til 20 mm. Det var behov for ekstra luft i topp og bunn grunnet paginering og kolumnetittel.

Forside: Jeg ønsket et heldekkende utgående bilde. Forsøk med hvite/røde felt oppe og nede virket for oppdelt.

Spalter: Jeg valgte tre spalter med 5 mm spaltebredde både fordi jeg synes dette oppsettet var mest oversiktlig og for å ivareta leservennlighet ved å ikke ha for lang linjelengde.

Skrifter: Målet med valg av skrifttyper var at teksten skulle bli så leselig som mulig. Jeg ønsket å benytte kun to/tre skrifttyper totalt da for mange skriftsnitt i en trykksak gjør den rotete og vanskelig å lese. Målgruppens syn og leserferdighet lå til grunn og var avgjørende for valget. Eldre er mer vant med å lese antikvaskrifter en grotesk skrift. Jeg valgte derfor Antikva skriften Times New Roman pkt. 11/13 (2 pkt skytning) til brødtekst, mens en grotesk skrift ”Arial” til hovedoverskrifter og ingress.  Sitatene ble uthevet med kursiv og 3 pkt større skriftstørrelse en brødtekst.

Sats: Grunnet smale mål valgte jeg ujustert sats for å slippe for mange uheldige orddelinger.

Farger: Jeg valgte å bruke svart og hvit farge på det meste av teksten med unntak av hovedoverskrift på temasider som ble røde.

Fargene rødt, blått og hvit ble valgt for å skape en assosierende effekt i øvrig layout. Magasinet handlet jo om nordmenn så jeg ville at det skulle få en ekstra norsk stil.  Forhåpentligvis vil bruken av disse fargene kunne gi økt oppmerksomhet selv om blått og rødt ikke direkte er komplementærfarger

 
Produksjon i Indesign
Ved produksjon i Indesign benyttet jeg sidemaler, tekstmaler, hjelpelinjer og lag for å forenkle arbeidet.

Jeg startet med å lage malesidene som inneholdt automatisk paginering og kolumnetitler jeg ville skulle gå igjen på alle sidene i dokumentet. Laget b- og C-master for sidene jeg bare ønsket kolumnetittel kun på en side.

Deretter laget jeg Character Styles for brødtekst, ingress, avsnittstitler, bildetekst og uthevet sitat. Overskriftene ville variere litt i størrelse men jeg laget likevel et utgangspunkt basert på fontvalg. Jeg laget også en objektmal for bildene.

Deretter laget jeg rød- og blåfargen som skulle benyttes gjennomgående og lagret disse i swatches-panelet. Logoen til forsikringsselskapet laget jeg i illustrator og importerte til indesign. Den oransje fargen lagret jeg også som egen farge i swatches-panelet

Jeg opprettet deretter egne lag (layers) for tekst, logo, bilder og bakgrunn.

Bildene ble tilpasset og justert i photoshop. Endret blant annet bildene fra RGB til CMYK, fjernet noen uønskede elementer og foretok noen fargejusteringer. Teksten i portrettintervjuet importerte jeg fra et word-dokument.

Jeg synes sidene ble litt kalde og harde så derfor valgte jeg å legge inn et temabasert bakgrunnsbilde på alle sider med unntak av forside/annonse-side. Satte transparenten veldig ned slik at den ikke ville ødelegge leseligheten for teksten.

Jeg printet ut magasinet og testet leselighet på papir. Iflg. min 70 år gamle far med dårlig syn klarte han fint å lese teksten. Fikk også mange gode tilbakemeldinger fra flere av de litt eldre kollegaene mine på jobben som fikk en pdf tilsendt for kommentarer. Jeg foretok noen mindre justeringer etter tilbakemeldinger før jeg ferdigstilte en pdf i høy printkvalitet.

Her er bilder av ferdige sidene og her kan du laste ned en pdf av Folksomt.

Folksomt bilder_Page_1

Folksomt bilder_Page_2

Folksomt bilder_Page_3


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar